Skal vi lege?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

På baggrund af et forskningsprojekt inden for anbringelsesområdet udforsker forfatteren, hvorfor det er vigtigt at professionelle samarbejder på tværs af børns sammenhænge om at støtte deres sociale liv, når de ikke bor hjemme. Problemstillinger i børns liv går på tværs af deres livssammenhænge, hvilket fordrer, at professionelle har indsigt i børnenes hverdagsliv andre steder end der, hvor de selv er. Det kan opnås ved, at professionelle skaber gode relationer på tværs af børnenes kontekster og opbygger et samarbejde.
Et tæt samarbejde mellem skole og døgninstitution kan give indsigt i børns relationer. Eksempelvis afhænger muligheder for at arrangere legeaftaler af, om professionelle på tværs af steder i samarbejde med forældre kan strukturere aftaler og praktiske forhold, så børnene kan handle selvstændigt.
Artiklen argumenter for, at et tværprofessionelt samarbejde må tage udgangspunkt i børnenes perspektiver, sætte fokus på deres hverdagsliv og understøtte, at børnene selv kan gøre erfaringer med at skabe relationer og deltage i organiseringer af fælles aktiviteter med andre børn.
OriginalsprogDansk
BogserieVera
Udgave nummer74
Sider (fra-til)10-15
Antal sider6
ISSN1397-4157
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • inklusion
  • anbringelse uden for hjemmet

Citationsformater