Skemaernes betydning for den børnefaglige undersøgelse

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    I denne artikel bliver de teknologiske ændringer i socialt arbejde diskuteret ud fra et perspektiv om street-level bureaucracy. Helt konkret undersøges, hvorvidt skemaer til den børnefaglige undersøgelse opleves som støttende af socialarbejderne. Studiet bygger på empirisk materiale indsamlede i seks danske kommuner. På baggrund af kvalitative analyser peger studiet på, at socialarbejderne til en vis grad gerne vil have nogle retningslinjer at arbejde efter. Men de organisatoriske retningslinier i form af ICS og SoS skemaerne giver ikke den nødvendige støtte, idet socialarbejderne bliver fastlåste i processen omkring udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse, ligesom flere af underkategorierne i skemaerne er vanskelige at operationalisere. Disse faste kategorier fylder meget i skemaerne og konsekvensen er for nogens vedkomne, at overblikket over undersøgelsen forsvinder.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer2
    TidsskriftFontene Forskning
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)4-15
    Antal sider10
    ISSN1890-9868
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Socialt arbejde og sociale forhold

    Citationsformater