Skemaernes betydning for den børnefaglige undersøgelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel bliver de teknologiske ændringer i socialt arbejde diskuteret ud fra et perspektiv om street-level bureaucracy. Helt konkret undersøges, hvorvidt skemaer til den børnefaglige undersøgelse opleves som støttende af socialarbejderne. Studiet bygger på empirisk materiale indsamlede i seks danske kommuner. På baggrund af kvalitative analyser peger studiet på, at socialarbejderne til en vis grad gerne vil have nogle retningslinjer at arbejde efter. Men de organisatoriske retningslinier i form af ICS og SoS skemaerne giver ikke den nødvendige støtte, idet socialarbejderne bliver fastlåste i processen omkring udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse, ligesom flere af underkategorierne i skemaerne er vanskelige at operationalisere. Disse faste kategorier fylder meget i skemaerne og konsekvensen er for nogens vedkomne, at overblikket over undersøgelsen forsvinder.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftFontene Forskning
Udgave nummer2
Sider (fra-til)4-15
Antal sider10
ISSN1890-9868
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • børnefaglig undersøgelse
  • socialt arbejde
  • street-level bureacracy
  • teknologi
  • udsatte børn og familier

Citationsformater