Skole- og fritidspædagogik: Fagbog til specialiseringen

Mogens Sørensen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogUndervisning

Abstract

Folkeskolereformen og den nye pædagoguddannelse betyder nye opgaver, udfordringer og muligheder for pædagoger ud fra en anerkendelse af, at skolebørn har brug for pædagoger – både i skoletiden og efter skole.

“Skole- og fritidspædagogik” bidrager til det store udviklingsprojekt, som reformen af uddannelserne og skole- og fritidsområdet kan siges at være. Bogen retter sig således mod de pædagogstuderende, som gennem deres specialisering både uddanner sig til og bidrager til udvikling af skole- og fritidsområdet. Emnerne udfoldes inden for de specifikke kompetencemål og tilhørende videns- og færdighedsmål, som udfoldes i specialiseringen. Temaerne er:

· Livsduelighed
· Identitet og fælleskab
· Barndom, ungdom, didaktik og dannelse
· Pædagogers og læreres opgaver i skolen
· Æstetiske læreprocesser
· Et helhedsorientret, filosofisk perspektiv på dannelse

Skole og fritidspædagogik er én af i alt tre fagbøger, som retter sig mod de tre specialiseringer i pædagoguddannelsen, hvor de to andre er Barndomspædagogik i dagtilbud og Social- og specialpædagogik. Det er bøger, der bidrager til opbygning af fagligheden i de nye uddannelsesspecialiseringer og at skabe sammenhæng inden for og imellem disse. Derudover kan bøgerne anvendes i forbindelse med efter- og videreuddannelse af pædagoger, herunder også praktikvejledere i forhold til det fornyede fokus på de pædagogiske institutioners uddannelsesopgave.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Antal sider300
ISBN (Trykt)9788750044130
StatusUdgivet - 27 mar. 2015

Emneord

  • pædagogik

Citationsformater