Skole-virksomhedsforløb som praksisfaglighed i skolens naturfag: Hvad fanger elevers interesse?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer et skole-virksomhedsforløb som et case-eksempel på praksisfaglig naturfagsundervisning målrettet grundskolens udskolingsklasser. Formålet er at afdække, hvad der fanger elevers interesse, dokumenteret vha. observationer af og interviews med både elever, lærere og formidlere ansat i virksomheden. Undersøgelsen viser, at situationel interesse opstår, når eleverne oplever: 1) et nyt og spændende autentisk miljø, der stimulerer deres sanser, 2) at deres arbejdsproces understøttes af håndværksmæssige arbejdsformer, undersøgelser og/eller artefakter, samt 3) at problemstillingerne er genkendelige og rækker ud over undervisningen i klasselokalet. Derimod viser vores resultater, at det virker direkte demotiverende på nogle elever, når aktiviteter og/eller arbejdsprocesser ligner "traditionel undervisning".
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2025
Udgave nummer1
Sider (fra-til)26-44
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 6 mar. 2025

Citationsformater