Abstract
Artiklen præsenterer et skole-virksomhedsforløb som et case-eksempel på praksisfaglig naturfagsundervisning målrettet grundskolens udskolingsklasser. Formålet er at afdække, hvad der fanger elevers interesse, dokumenteret vha. observationer af og interviews med både elever, lærere og formidlere ansat i virksomheden. Undersøgelsen viser, at situationel interesse opstår, når eleverne oplever: 1) et nyt og spændende autentisk miljø, der stimulerer deres sanser, 2) at deres arbejdsproces understøttes af håndværksmæssige arbejdsformer, undersøgelser og/eller artefakter, samt 3) at problemstillingerne er genkendelige og rækker ud over undervisningen i klasselokalet. Derimod viser vores resultater, at det virker direkte demotiverende på nogle elever, når aktiviteter og/eller arbejdsprocesser ligner "traditionel undervisning".
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2025 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 26-44 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 6 mar. 2025 |