Abstract
Haver til Maver er et levende undervisningstilbud til skoleelever, der engageres i dyrkning af økologiske grøntsager i egne haver, madlavning i der fri og opdagelser i naturen – alt sammen bundet op på en undervisning, der foregår i et uhyre stimulerende læringsmiljø. Initiativet er kokken Søren Ejlersens, og siden 2006 er mere end 12.000 skolelever fra Fredensborg Kommune blevet undervist gennem denne usædvanlige kombination af skolehaver, madlavning og naturformidling på Krogerup Avlsgaard. Vi er gruppe forskerne, der gennem en periode har fulgt et antal klasser i Haver til Maver, og interviewet elever, stedets undervisere, klassernes lærere og elevernes forældre om deres oplevelser, læring og udbytte. Det er lykkes Haver til Maver, og særligt underviserne på Krogerup, at skabe en stemning, så nærmest ingen har noget negativt at udsætte på konceptet. Derudover er der en række pædagogiske og sundhedsfremmende effekter, der gør, at elevernes faglige, alsidige og sociale kompetencer bliver styrket. Sammenlignes Haver til Maver med andre skolehaveprojekter rundt omkring i verden, adskiller dette koncept sig ved det centrale fokus på gastronomi og urkræfter. Treenigheden mellem haver, udekøkken og den omgivende natur, skaber unikke læringsbetingelser, der ikke bare er med til at opfylde flere af folkeskolens fagformål, men samtidig styrker og forbedre elevernes mentale og fysiske sundhed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Fagblad | Tidsskriftet |
Vol/bind | 57 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 12-17 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 1903-5632 |
Status | Udgivet - dec. 2011 |
Udgivet eksternt | Ja |