Skoleledelse i forandring

Line Arnmark, Dorthe Junge

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Abstract

Ny ledelsespraksis i folkeskolen

Find nye måder at undervise på! Sådan lyder kravet til folkeskolens medarbejdere. Og reformen af folkeskolen stiller generelt krav om stor forandringsevne, forandringsvilje og forandringskraft hos lærere og pædagoger. Men det er skolelederne, der skal stå i spidsen for processen – og de skal derfor også klædes på til en ny ledelsesopgave.

Kravet lyder, at skoleeleverne skal blive dygtigere, flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse, der skal tages livtag med den negative sociale arv, og tilliden til folkeskolen skal genoprettes. Det skal understøttes af en anderledes undervisning og et skærpet fokus på elevernes læringsudbytte. Samtidig er langt mere lagt ud til den enkelte skole og de enkelte ledelsesteam. Det kræver nytænkning og en ny ledelsespraksis, mener Line Arnmark, chefkonsulent på Institut for Ledelse og Forvaltning, Professionshøjskolen Metropol.

At ændre i timetallene på de enkelte fag og indføre kendte fag på nye klassetrin er den mindste og mest enkle forandring i reformen. Det kræver ekstra planlægning og administration, men ikke krav om egentlig forandringsledelse. Det gør til gengæld den anseelige kulturelle ændring – det lange træk – som reformen vil sætte i gang på langt de fleste folkeskoler.

Skolelederne skal nemlig gå fra at lede på tid til at lede på kvalitet. Fra at lede en profession til at lede tværfaglig professionalisme. Og fra at lede enkeltpersoner til at lede team. Samtidig skal ledelsen skabe motivation for opgaven og forstå at kommunikere forandringerne både internt og eksternt. Det er ikke nogen lille opgave, skoleledelser står overfor, udtaler Line Arnmark.

Derfor har hun sammen med skoleleder Dorthe Junge skrevet bogen Skoleledelse i forandring. Bogen præsenterer nye tænkemåder og ledelsesgreb, der kan åbne for de nødvendige kulturforandringer på skolerne, samt en række praksisnære eksempler fra de forandringer, der allerede er i gang på skoler i Danmark. Bogens samling af ledelsesværktøjer har til formål at understøtte skoleledelser i folkeskolen med det konkrete forandringsarbejde, de skal i gang med.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagGyldendal
Antal sider279
ISBN (Trykt)978-87-02-15731-4
StatusUdgivet - 15 maj 2014
NavnGyldendal public

Emneord

  • læring
  • folkeskolen
  • skoleudvikling
  • ledelse
  • organisationsudvikling
  • skole

Citationsformater