Skolelederes udfordringer i lyset af pædagogisk ledelse

Lisbeth Angela Lunde Frederiksen, Eva Bjerrum, Anne Bøgh Fangel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I artiklen stilles der skarpt på skolelederes forsøg på at få indflydelse på den pædagogiske udvikling, på skoleledelsers udfordringer i forhold til at facilitere professionel udvikling af lærere og undervisning samt på en skoleforvaltnings muligheder for at understøtte skoleledere i at bedrive skoleledelse. Indholdet i artiklen er baseret på dele af en bred etnografisk undersøgelse med observationer og interview, som en mellemstor dansk kommune tog initiativ til i midten af 2013 med det formål dybdegående at analysere, hvordan ledelsespraksis udfoldes i dag inden for skoleområdet. En viden, der kan være væsentlig med indførelse af en ny skolereform i Danmark, hvor der blandt er fokus på skoleledelse og pædagogisk udvikling.
OriginalsprogDansk
TitelVeje til professionel udvikling - i læreruddannelse og lærerarbejde
RedaktørerLisbeth Lunde Frederiksen, Karen Marie Hedegaard
Antal sider13
ForlagKlim
Publikationsdato2016
Sider157 - 171
ISBN (Trykt)9788771298062
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • folkeskolen
  • ledelse
  • arbejdsmiljø

Citationsformater