Skolen i hjemmet og hjemmet i skolen - om læsefærdigheder og læsepraksisser på tværs af hjem og skole.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

30 Downloads (Pure)

Abstract

Dette kapitel gennemgår to forskellige studier af skole-hjem-samarbejde om
læsning. Det ene studie ”READ - sammen om læsning” er et kvantitativt effektstudie, som undersøger effekten af at udstyre lærere med konkrete redskaber til samarbejde med forældre om læseudviklende aktiviteter i hjemmet for elever i 2. og 3. klasse. I studiet indgår ca. 1500 elever. Det andet studie undersøger literacymiljøer i to sproglige minoritetsfamilier og er et kvalitativt studie af faktiske literacypraksisser i to dansk-somaliske familier. READ-studiet finder en positiv effekt af at indføre konkrete redskaber til og rammer for læsning i hjemmet – også hos minoritetsfamilier – og literacymiljø-studiet finder en høj grad af tilpasning og skoleorientering i de dansk-somaliske familiers sprog- og literacypraksisser. Tilsammen bidrager de to studier med viden om potentialer og udfordringer for skole-hjem-samarbejde om læsning.
OriginalsprogDansk
TitelGrænsegængere og grænsedragninger i nordisk modersmålsdidaktik
RedaktørerNikolaj Elf, Tina Høegh, Kristine Kabel, Ellen Krogh, Anke Piekut, Helle Rørbech
Antal sider18
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2020
Sider205-222
ISBN (Elektronisk)978-87-408-3300-3
StatusUdgivet - 2020
NavnKonferenceserien for Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning
Vol/bind1

Emneord

  • læsning

Citationsformater