Projekter pr. år
Abstract
Dette kapitel gennemgår to forskellige studier af skole-hjem-samarbejde om
læsning. Det ene studie ”READ - sammen om læsning” er et kvantitativt effektstudie, som undersøger effekten af at udstyre lærere med konkrete redskaber til samarbejde med forældre om læseudviklende aktiviteter i hjemmet for elever i 2. og 3. klasse. I studiet indgår ca. 1500 elever. Det andet studie undersøger literacymiljøer i to sproglige minoritetsfamilier og er et kvalitativt studie af faktiske literacypraksisser i to dansk-somaliske familier. READ-studiet finder en positiv effekt af at indføre konkrete redskaber til og rammer for læsning i hjemmet – også hos minoritetsfamilier – og literacymiljø-studiet finder en høj grad af tilpasning og skoleorientering i de dansk-somaliske familiers sprog- og literacypraksisser. Tilsammen bidrager de to studier med viden om potentialer og udfordringer for skole-hjem-samarbejde om læsning.
læsning. Det ene studie ”READ - sammen om læsning” er et kvantitativt effektstudie, som undersøger effekten af at udstyre lærere med konkrete redskaber til samarbejde med forældre om læseudviklende aktiviteter i hjemmet for elever i 2. og 3. klasse. I studiet indgår ca. 1500 elever. Det andet studie undersøger literacymiljøer i to sproglige minoritetsfamilier og er et kvalitativt studie af faktiske literacypraksisser i to dansk-somaliske familier. READ-studiet finder en positiv effekt af at indføre konkrete redskaber til og rammer for læsning i hjemmet – også hos minoritetsfamilier – og literacymiljø-studiet finder en høj grad af tilpasning og skoleorientering i de dansk-somaliske familiers sprog- og literacypraksisser. Tilsammen bidrager de to studier med viden om potentialer og udfordringer for skole-hjem-samarbejde om læsning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Grænsegængere og grænsedragninger i nordisk modersmålsdidaktik |
Redaktører | Nikolaj Elf, Tina Høegh, Kristine Kabel, Ellen Krogh, Anke Piekut, Helle Rørbech |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Odense |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 205-222 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-408-3300-3 |
Status | Udgivet - 2020 |
Navn | Konferenceserien for Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning |
---|---|
Vol/bind | 1 |
Emneord
- læsning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Literacymiljøer
Christensen, M. V. (Projektdeltager), Maibom, I. (Projektdeltager), Kristensen, I. S. (Projektdeltager) & Hansen, I. G. (Projektdeltager)
01/01/16 → 31/12/17
Projekter: Projekt › Forskning
Fil