Skolen i samfundet: Analyser og perspektiver

Lars Kettel (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

    Abstract

    Lærerne skal i højere grad end før legitimere deres praksis i lyset af nutidens vilkår over for elever, forældre, kolleger m.fl. Der er behov for et professionelt sprog, som kan beskrive den virkelighed der drives skole under, og som kan hjælpe os til at forstå, hvorfor vi handler, som vi gør, når vi “bedriver undervisning”. Den professionelle indstilling til lærerprofessionen må ikke lukke sig om sig selv og blive til en lukket verden, hvor de pædagogisk skolede internt forstår, hvad hinanden siger, men ikke er i stand til at kommunikere det ud til en bredere offentlighed. For at være i stand til det, må læreren også være aktiv i sin forholden sig til de samfundsmæssige og kulturelle forhold, der omgiver os – det fordrer omverdensforståelse.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Udgave2. udg.
    Antal sider332
    ISBN (Trykt)8778421292
    StatusUdgivet - 2003

    Citationsformater