Skolen som realityshow: Om affekter og værdikampe på en folkeskole med udskolingslinjer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger motivationsteknologien udskolingslinjer ved at zoome ind på et musicalforløb på en Art & Performancelinje på en folkeskole. Med afsæt i Skeggs & Woods forskning i reality-tv kombinerer artiklen affektteori med sociologisk klasseforståelse til at undersøge nogle af finmekanismerne i linjeskolens rolle som social reproduktionsinstans. Artiklen viser for det første, at nogle af elevernes lyst bliver (gjort til) noget, der er forstyrrende og illegitimt og for det andet, at der er flere og andre affekter, som skabes og må håndteres end lyst. Affekter, som bliver til sammen med kampe om, hvad der skal anerkendes som værdifuldt på linjen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Udgave nummer27
Sider (fra-til)46-54
Antal sider9
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 1 okt. 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • folkeskolen

Citationsformater