Skolen som videnproducerende organisation: Forskningsresultater fra år 1 i projektet Den videnproducerende skole

Andreas Granhof, Katrine Copmann Abildgaard, Preben Olund Kirkegaard

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

110 Downloads (Pure)

Abstract

I fremtiden bliver det at anvende og udvikle viden af mange betragtet som en nødvendig egenskabi organisationer (Gjelsvik, 2007). Der er forskellige forståelser af, hvordan denne anvendelseog udvikling af viden kan fnde sted. Videnudvikling drejer sig ikke blot om at tilegne sig den eksisterendeviden; men om at udforske den viden, der ligger latent i den sociale og faglige praksis.I et livslangt læringsperspektiv bliver læring på arbejdspladsen set på som en videreudvikling aftidligere viden (Eraut, 2010). Det er i sådanne processer, at den nye viden kan blive eksplicit ved atdeltagerne stiller spørgsmål og undrer sig sammen. På denne måde tydeliggøres den dynamiskerelation, som eksisterer mellem individerne og den sociale situation. I anden omgang anvendesden nye viden til at omforme og forbedre den eksisterende praksis (Edwards, 2010). Det er detteEdwards (2010, s. 12) omtaler som ”ressourcerige praktikere”. Det er professionsudøvere, deranerkender, hvordan artefakter kan udvikle og styrke eksisterende viden, og som de kan anvendefor at udvikle eksisterende praksis.
OriginalsprogDansk
Antal sider19
StatusUdgivet - 2 feb. 2018

Emneord

  • folkeskolen

Citationsformater