Skolens blinde vinkel

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Med udgangspunkt i forskningsprojektet ’Differentiering i undervisningens praksis’ ser vi i denne artikel nærmere på vilkårene i den danske folkeskole. Med et øget krav om læring og inklusion i sko-len oplever mange danske lærere, at det er svært at lave en undervisning, der tilgodeser alle børns deltagelse i undervisningen. Nogle børn og deres vilkår for at være med i undervisningen glider så-gar lærerens lærerfaglige blik af hænde. I artiklen argumenterer vi for, at dette sker, fordi lærerne ofte har fokus på undervisning i fag mere end de har fokus på de individuelle børns muligheder for at tage del i undervisningen. Vi argumenterer for, at netop blikket for børns deltagelsesmuligheder i undervisningen er nødvendigt, hvis alle klassens børn skal have mulighed for at fungere som elever.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftBarn
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)55-68
    Antal sider13
    ISSN0800-1669
    StatusUdgivet - 1 maj 2017

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater