Abstract
Denne artikel belyser, hvordan lærerens feedback tilbyder elever ulige uligheder for at lære afhængig af deres socioøkonomiske og kulturelle status (SES). Ved hjælp af spørgeskemadata fra 11.274 15-årige elever i Danmark, Norge og Sverige finder jeg i analysen, at elever med høj SES i Danmark og Sverige oplever at få feedback af en højere kvalitet end elever med lav SES. I Norge finder jeg ikke denne sammenhæng. Da tidligere forskning har fundet, at feedback har et enormt potentiale i forhold til at fremme elevernes læring, betyder resultatet, at eleverne i Danmark og Sverige ikke tilbydes lige muligheder for at lære. Artiklen argumenterer derfor for en større opmærksomhed på elevernes perspektiver i den eksisterende feedbackpraksis for at modvirke denne ulighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Paideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis |
Vol/bind | 2019 |
Udgave nummer | 18 |
Sider (fra-til) | 26-37 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1904-9633 |
Status | Udgivet - nov. 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |