Skolerne i bevægelse - et skoleprojekt støttet af ”Haderslev i Bevægelse”: konklusioner og anbefalinger

Mette Munk

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Abstract

Idræt i skolen blev i 2004 evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), og den rapport, der efterfølgende blev udarbejdet, giver en række anbefalinger til aktørerne i og omkring idrætsfaget i skolen (idrætslærere, ikke-idrætslærere, skoleledelsen, skolebestyrelsen, de kommunale forvaltninger og Undervisningsministeriet). Anbefalingerne er givet som bud på, hvordan der kan ske en kvalitetsudvikling af faget.
Projektet er konkret forankret i 4 ”trailere” med udstyr, der repræsenterer områderne: redskabsgymnastik, musik og bevægelse, atletik og leg. Disse områder er valgt med den begrundelse, at mange af idrætsfagets lærere opfatter disse områder som særligt vanskelige at håndtere.
De forskellige trailere er til rådighed på de deltagende skoler i perioder af 3 uger. Til hver af trailerne er tilknyttet en trailerfører. Trailerførernes opgave er todelt, idet de skal formidle såvel de teoretiske som de praktiske færdigheder. De har således ansvar for gennem introkurser at bibringe de deltagende lærere teoretisk viden inden for de udvalgte idrætsområder, og for gennem praktiske introforløb med klasserne på de deltagende skoler at inspirere til, hvordan der i praksis kan undervises i disse idrætsområder. Trailerførerne står under hele forløbet til rådighed for skolerne i form af dialog og rådgivning. I projektbe-skrivelsen står endvidere, at trailerførernes undervisning skal knytte sig til Fælles Mål for faget Idræt.
Formålet med denne slutevaluering er at synliggøre de effekter, der har været af projekt ”Skolerne i bevægelse” samt at opstille anbefalinger, der kan anvendes, hvis projektet ønskes videreført eller ved udvikling af lignende projekter.
OriginalsprogDansk
Antal sider47
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • Fælles mål
  • fysisk aktivitet
  • idræt
  • folkeskolen

Citationsformater