Skolernes motionsdag: En sundhedsfremmende indsats?

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomMasterForskning

Abstract

Formål: Denne undersøgelse omhandler ændring i børns motionsvaner. Formålet var at beskrive eventuelle ændringer i børns motionsvaner i forbindelse med indsatsen 'Skolernes Motionsdag'; at identificere forhold, der kunne have betydning for ændringen; at vurdere, om 'Skolernes Motionsdag' var en omkostningseffektiv indsats.

Materiale og metode: Undersøgelsen var en quasi-eksperimentel før-efter undersøgelse med 'Skolernes Motionsdag' som intervention foretaget på 366 børn i 5. - 9. klasse på 2 skoler i Silkeborg.

Resultater: Der kunne ikke påvises nogen forskel i viden om sundhed og motion, motivation og holdning til motion eller sportsadfærd fra før til efter 'Skolernes Motionsdag' med den valgte observations- og analysemetode. Det var ikke muligt med sikkerhed at udpege enkeltfaktorer, der kunne være bestemmende for eller forudsige ændring i motionsadfærd. På baggrund af den manglende effekt, var omkostningseffektiviteten nul. Skolerne havde langt det største ressourceforbrug i forbindelse med 'Skolernes Motionsdag', amtet og organisationen bag interventionen stod for mellem 0,2 og 0,3% af ressourceforbruget. Oplysninger om det fulde ressourceforbrug fra sponsorer og organisation var ikke tilgængeligt. Materialet fra 'Skolernes Motionsdag' blev ikke opfyldt med skolernes tilrettelæggelse af dagen.

Konklusion: Det kunne ikke påvises, at 'Skolernes Motionsdag' havde haft indflydelse på barnets motionsadfærd eller på dets viden om eller motivation og holdning til motion. Omkostnings-effektiviteten må derfor konstateres at have været nul.

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedÅrhus
Udgiver
StatusUdgivet - 2000

Citationsformater