Skoleskak for alle: en forskningsrapport om, hvordan skoleskak styrker personlige-, sociale- og kognitive kompetencer, selvværd og faglig dygtighed – set i et inkluderende perspektiv

Christian Quvang

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

Dette mixed methods forskningsprojekt belyser, hvordan pædagogisk, organisatorisk og didaktisk praksis i indsatsen ’Skoleskak for alle’ rummer aktive elementer, der understøtter muligheder for deltagelse og dermed inklusion af elever med sociale og kognitive udfordringer. Indsatsen ’Skoleskak for alle’ er rettet mod elever i folkeskolen med særlige behov/i udsatte positioner og forskningsprojektet viser, at skoleskak på forskellige måder understøtter elevernes personlige-, sociale-, kognitive- og faglige kompetencer som fx refleksion og koncentration, empati og relation, koncentration og kommunikation samt logisk tænkning og sproglig kompetence. Ligesom elevernes selvværd og muligheder for at indgå i inkluderende fællesskaber påvirkes positivt. Endelig peger forskningsprojektet på behovet for yderligere forskning vedrørende en mere systematisk kortlægning af sammenhæng og transferværdi imellem deltagelse i skakaktiviteter og udviklingen af faglige kompetencer i forhold til folkeskolens fagrække
OriginalsprogDansk
Antal sider38
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • aktive elementer
  • faglige kompetencer
  • inklusion
  • kognitive kompetencer
  • læring
  • personlige kompetencer
  • selvværd
  • skak
  • sociale kompetencer

Citationsformater