Projekter pr. år
Abstract
Dette mixed methods forskningsprojekt belyser, hvordan pædagogisk, organisatorisk og didaktisk praksis i indsatsen ’Skoleskak for alle’ rummer aktive elementer, der understøtter muligheder for deltagelse og dermed inklusion af elever med sociale og kognitive udfordringer. Indsatsen ’Skoleskak for alle’ er rettet mod elever i folkeskolen med særlige behov/i udsatte positioner og forskningsprojektet viser, at skoleskak på forskellige måder understøtter elevernes personlige-, sociale-, kognitive- og faglige kompetencer som fx refleksion og koncentration, empati og relation, koncentration og kommunikation samt logisk tænkning og sproglig kompetence. Ligesom elevernes selvværd og muligheder for at indgå i inkluderende fællesskaber påvirkes positivt. Endelig peger forskningsprojektet på behovet for yderligere forskning vedrørende en mere systematisk kortlægning af sammenhæng og transferværdi imellem deltagelse i skakaktiviteter og udviklingen af faglige kompetencer i forhold til folkeskolens fagrække
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 38 |
---|---|
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- aktive elementer
- faglige kompetencer
- inklusion
- kognitive kompetencer
- læring
- personlige kompetencer
- selvværd
- skak
- sociale kompetencer
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Skoleskak for alle – Hvordan styrker skoleskak personlige-, sociale- og kognitive kompetencer samt selvværd?
Jørgensen, H. C. Q. (Projektleder)
01/01/20 → 01/10/21
Projekter: Projekt › Forskning