Skolesocialrådgiverordningen: Tidlig indsats i forhold til børn, der vækker bekymring

Helle Schjellerup Nielsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Tværprofessionelt samarbejde, der involverer socialrådgivere, udføres bl.a. i kraft af et stigende tiltag af kommunale ordninger med socialrådgivere, der fast tilknyttes daginstitutioner og skoler mhp. tidlig opsporing og dermed tidligere indsats i forhold til børn, der vækker bekymring. Såkaldte skolesocialrådgiverordninger indebærer, at socialrådgivere og skolepersonale mødes på tværs af organisatoriske enheder og skal samarbejde i samme kontekst på tværs af forskelligartede opgaver og faglige roller. Skolesocialrådgiverordningens formål er tidlig indsats ift. børn, der vækker bekymring. Dette kapitel beskriver og diskuterer muligheder, udfordringer og dilemmaer ved denne særlige type formaliserede samarbejdsordning. Kapitlet diskuterer, hvordan ordningens formål om tidlig indsats kan forstås; ledelsens rolle i og betydning for implementering af en samarbejdsordning på tværs af professioner og arbejdsmæssig organisering; betydningen af at dele arbejdsplads samt fagligt tilhørsforhold og udvikling af fælles sprogbrug i fx underretninger.
    OriginalsprogDansk
    TitelNår professioner samarbejder : praksis med udsatte børn og unge
    RedaktørerCecilie Moesby-Jensen
    Antal sider21
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2017
    Sider189-211
    ISBN (Trykt)9788759325711
    ISBN (Elektronisk)9788759329634
    StatusUdgivet - 2017

    Emneord

    • Socialt arbejde og sociale forhold

    Citationsformater