Skoleudvikling, synergi og meningsskabelse: - hvordan bygges videre på tidligere naturfagsprojekter?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge hvad der har været afgørende for lærernes udbytte af et kompetenceudviklingsforløb og for deres motivation for fortsat udvikling. I artiklen præsenteres en analyse af data fra udviklingsforløbet Stærke Naturfaglige Læringsfællesskaber (SNL) sammen med interviewdata fra en case-skole der indgår i fortsat skoleudvikling i Naturfagsakademiet (NAFA). Det diskuteres hvordan de afledte effekter fra SNL og ind i NAFA kan forstås i relation til forskellige systemiske niveauer. Resultater præsenteres i en tematisk analyse under fem overskrifter:
Meningsfuldhed i daglig praksis, Forankring gennem naturfaglig kultur, Mening for eleverne stimulerer lærerne til fortsat udvikling, Eksplicit understøttelse af afledte effekter – også organisatorisk og Agency-understøttende facilitering.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2024
Udgave nummer1
Sider (fra-til)46-65
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 6 mar. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Mediatorer
  • NAFA
  • SNL
  • agency
  • brooker
  • forankring
  • kompetenceudvikling
  • meningsskabelse
  • naturfag
  • naturfagsprojekter
  • skoleudvikling
  • synergi
  • udeskole
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Mediatorer
  • NAFA
  • Naturfag
  • SNL
  • Skoleudvikling
  • brokere
  • forankring
  • kompetenceudvikling
  • naturfagsprojekter
  • synergi
  • udeskole
  • Skoler, fag og institutioner
  • Mediatorer
  • NAFA
  • Naturfagsprojekter
  • SNL
  • Skoleudvikling
  • brokere
  • forankring
  • kompetenceudvikling
  • naturfag
  • udeskole
  • naturfag

Citationsformater