Abstract
Denne artikel er baseret på litteraturen om skolevægring og egne erfaringer fra cases med elever, der skolevægrer. Den har fokus på eksempler og årsager til begrebet skolevægring, som eksempelvis mobning, variationer af angst, selvværd, manglende involvering i børnegruppen. Derudover handler artiklen om pædagogiske strategier, involvering af de øvrige elever, forældre og samspillet med klassens lærere og pædagoger, og dermed konkret, hvad lærere og pædagoger kan gøre i skolens miljø for at afhjælpe og forebygge fravær, der skyldes skolevægring.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Tidsskriftet Specialpædagogik |
Vol/bind | 2021 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 26-39 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 0107-0649 |
Status | Udgivet - 13 dec. 2021 |
Emneord
- udsatte børn
- Mistrivsel
- Skolevægring
- Trivsel
- skole
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Lærer
- Læreuddannelsen
- Pædagog
- Pædagoguddannelsen
- Læring, pædagogik og undervisning
- børn