Skolevalgets nye kontekst: om privatskolernes rolle i det danske grundskolemarked i en tid mellem autonomi og accountability

Rikke Brown

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen handler om uddannelsespolitiske forandringer de sidste ti år, og hvordan de ændrer privatskolernes rolle i Danmark. Forandringerne sættes i første omgang på begreb med den engelske sociolog Margaret Archer, der har sammenlignet nationale uddannelsessystemers historie og lagt vægt på de danske privatskolers autonomi. Men forandringerne bryder med Archers sondring mellem centraliserede og decentraliserede uddannelsessystemer, og vha. den franske sociolog Pierre Bourdieu udfordres Archers autonomibegreb, og det vises, hvordan magten til at udøve symbolsk vold i den danske grundskole i høj grad er flyttet fra de enkelte skoler til internationalt plan. Artiklen skitserer, hvad dette indebærer for danske privatskoler og viser eksempler på, hvordan man fra skolernes side indtil nu har forholdt sig.
    OriginalsprogDansk
    BogserieUddannelseshistorie (year)
    Vol/bind44
    Sider (fra-til)50-66
    Antal sider16
    ISSN0900-226X
    StatusUdgivet - 1 dec. 2010

    Emneord

    • folkeskolen

    Citationsformater