Skræk i forebyggelseskampagner

Nina Blom Andersen, Birgitte Ravn Olesen, Tine Mark Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen sættes fokus på hvilke faktorer, det er relevant at inddrage i en diskussion af, hvorvidt skræk er et anbefalelsesværdigt virkemiddel i sundhedsfremmende kampagner. Udgangspunktet tages i en begrebsmæssig afklaring af fænomenet »skræk som virkemiddel«, hvor eksempler fra danske kampagner inddrages. I forlængelse heraf udpeges en række faktorer, som forfatterne mener, bør have fokus i vurderingen af, hvorvidt skræk er et relevant virkemiddel. Formålet med artiklen er at invitere til refleksion omkring, hvilke faktorer og effekter, man skal være opmærksom på ved sit valg af virkemidler, når manhar valgt kampagnen som formidlingsform.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMedieKultur
Vol/bind2007
Udgave nummer42/43
Sider (fra-til)74-85
Antal sider12
ISSN0900-9671
StatusUdgivet - 2007
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • kampagner
  • skræk
  • virkemidler

Citationsformater