TY - BOOK
T1 - Skrivedidaktik
T2 - En vej til læring
AU - Brok, Lene Storgaard
AU - Bjerregaard, Mette Bak
AU - Korsgaard, Klara Aalbæk
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Bogen bygger på et aktionsforskningsprojekt gennemført på fem skoler, med deltagelse af skolernes lærere og vejledere. Metodisk har deltagerne arbejdet med observation og teamsamtaler, samt deltaget i fælles analyseworkshops om skrivning i fag. Projektets resultater viser, at når lærere samarbejder om at udvikle fagdidaktik med omdrejningspunkt i skrivning, så etableres et fælles begrebsapparat, fælles sprog, samt brug af skriveformål, skriveordre, modellering og feedback.Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst. Det kan faglæreren udnytte i sin undervisning, og med en tydelig og aktiv skrivedidaktik får lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så elevernes kan skrive sig til faglig viden.
AB - Bogen bygger på et aktionsforskningsprojekt gennemført på fem skoler, med deltagelse af skolernes lærere og vejledere. Metodisk har deltagerne arbejdet med observation og teamsamtaler, samt deltaget i fælles analyseworkshops om skrivning i fag. Projektets resultater viser, at når lærere samarbejder om at udvikle fagdidaktik med omdrejningspunkt i skrivning, så etableres et fælles begrebsapparat, fælles sprog, samt brug af skriveformål, skriveordre, modellering og feedback.Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst. Det kan faglæreren udnytte i sin undervisning, og med en tydelig og aktiv skrivedidaktik får lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så elevernes kan skrive sig til faglig viden.
KW - didaktik
KW - skrivning
KW - aktionsforskning
UR - http://www.folkeskolen.dk/568624/ishoej-projekt-man-kan-skrive-sig-til-laering
UR - http://www.folkeskolen.dk/552940/saadan-kan-forskning-se-ud-fru-minister
M3 - Bog
SN - 978-87-7129-667-9
BT - Skrivedidaktik
PB - Klim
CY - Aarhus
ER -