Skrivedidaktik: En vej til læring

Lene Storgaard Brok, Mette Bak Bjerregaard, Klara Aalbæk Korsgaard

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Bogen bygger på et aktionsforskningsprojekt gennemført på fem skoler, med deltagelse af skolernes lærere og vejledere. Metodisk har deltagerne arbejdet med observation og teamsamtaler, samt deltaget i fælles analyseworkshops om skrivning i fag. Projektets resultater viser, at når lærere samarbejder om at udvikle fagdidaktik med omdrejningspunkt i skrivning, så etableres et fælles begrebsapparat, fælles sprog, samt brug af skriveformål, skriveordre, modellering og feedback.Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst. Det kan faglæreren udnytte i sin undervisning, og med en tydelig og aktiv skrivedidaktik får lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så elevernes kan skrive sig til faglig viden.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Antal sider174
ISBN (Trykt)978-87-7129-667-9
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • didaktik
  • skrivning
  • aktionsforskning

Citationsformater