Abstract
I foråret 2019 startede den første etape med skrivelaboratorier i læreruddannelsen
på tværs af VIA’s adresser. Dele af det arbejde og tankerne bag det er beskrevet i
det første LULAB-hæfte. Formålet med skrivelaboratorierne har overordnet været
at afprøve veje til at styrke lærerstuderendes skrivning - både den akademiske,
den professionelle og den personlige. I det arbejde har vi blandt andet haft fokus
på de studerendes skriveridentitet og på at styrke en holdkultur, hvor det opfattes
som naturligt og givende at vise sin tekst til andre, og hvor man modtager og selv
giver feedback på andres tekster. I forlængelse af forløbenes iterative karakter har
vi produceret et inspirationskatalog med skriveaktiviteter, som kan anvendes i
forbindelse med workshops i opgaveskrivning.
på tværs af VIA’s adresser. Dele af det arbejde og tankerne bag det er beskrevet i
det første LULAB-hæfte. Formålet med skrivelaboratorierne har overordnet været
at afprøve veje til at styrke lærerstuderendes skrivning - både den akademiske,
den professionelle og den personlige. I det arbejde har vi blandt andet haft fokus
på de studerendes skriveridentitet og på at styrke en holdkultur, hvor det opfattes
som naturligt og givende at vise sin tekst til andre, og hvor man modtager og selv
giver feedback på andres tekster. I forlængelse af forløbenes iterative karakter har
vi produceret et inspirationskatalog med skriveaktiviteter, som kan anvendes i
forbindelse med workshops i opgaveskrivning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse : læringspointer og ny viden |
Redaktører | Birgitte Lund Nielsen, Anja Madsen Kvols |
Antal sider | 6 |
Udgivelsessted | VIA University College |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | jun. 2021 |
Sider | 78-83 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-995920-3-6 |
Status | Udgivet - jun. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning