Abstract
I denne bog argumenterer forskere og erfarne praktikere for, hvorfor det lille barn bør inviteres til at udforske og kommunikere via skriftsproget. Der bliver også lagt vægt på, hvordan skrivning kan indgå i børnehaven på en legende og støttende måde.
Nogle kapitler i bogen argumenterer for, hvordan skriftsproget indgår som et naturligt element i børns lege og i dagtilbuddets pædagogiske praksis, nogle opfordrer børn og voksne til sammen at ’smage’ på ordene og opdage skrivekunstens elementer, mens andre viser, hvordan det lille barn oplever glæde og tryghed gennem brug af skriftsprog. Undervejs trækkes tråde til de obligatoriske sprogvurderinger og pædagogiske læreplaner. Fælles for kapitlerne er et kommunikativt deltagelsesperspektiv på skrivning. Et perspektiv, der lytter til barnet, søger kreative tilgange, anerkender barnets mangfoldige behov og skrivningens mangfoldige genrer – og giver lyst og mod på at lære at skrive. Denne tidlige indsats styrker alle børns skriftsproglige udvikling her og nu – og på længere sigt.
Skrivelyst i børnehaven henvender sig til pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, børnehaveklasseledere og indskolingslærere, sprog- og læsevejledere, tale- og læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med det lille barns (skrift)sprog og en forebyggende indsats i forhold til læse-skrive-vanskeligheder. Bogen er relevant såvel i dagtilbuddet og indskolingen, som i pædagog- og læreruddannelsen.
Nogle kapitler i bogen argumenterer for, hvordan skriftsproget indgår som et naturligt element i børns lege og i dagtilbuddets pædagogiske praksis, nogle opfordrer børn og voksne til sammen at ’smage’ på ordene og opdage skrivekunstens elementer, mens andre viser, hvordan det lille barn oplever glæde og tryghed gennem brug af skriftsprog. Undervejs trækkes tråde til de obligatoriske sprogvurderinger og pædagogiske læreplaner. Fælles for kapitlerne er et kommunikativt deltagelsesperspektiv på skrivning. Et perspektiv, der lytter til barnet, søger kreative tilgange, anerkender barnets mangfoldige behov og skrivningens mangfoldige genrer – og giver lyst og mod på at lære at skrive. Denne tidlige indsats styrker alle børns skriftsproglige udvikling her og nu – og på længere sigt.
Skrivelyst i børnehaven henvender sig til pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, børnehaveklasseledere og indskolingslærere, sprog- og læsevejledere, tale- og læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med det lille barns (skrift)sprog og en forebyggende indsats i forhold til læse-skrive-vanskeligheder. Bogen er relevant såvel i dagtilbuddet og indskolingen, som i pædagog- og læreruddannelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag |
Antal sider | 227 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7706-718-1 |
Status | Udgivet - 2012 |
Navn | Skrivelyst |
---|
Emneord
- leg
- dagtilbud
- indskoling
- inviterende skriftssprogsmiljø
- literacy
- læring
- læsning
- opdagende skrivning
- pædagogik
- skrivning
- sprog