Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv

Kirsten Friis (Redaktør), Sigrid Madsbjerg (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Elever i skriftsproglige vanskeligheder er sjældent vilde med at skrive – de kan måske snarere være verdensmestre i overspringshandlinger. Hvordan kan disse elever få skrivelysten tilbage? Hvordan kan skolen udfordre dem på en måde, så de oplever succes og får lyst til at kommunikere skriftligt?

Elever i skriftsproglige vanskeligheder skal mødes, støttes og anerkendes i deres skriveprocesser og dermed deres læringsprocesser. Det argumenterer forskere og erfarne praktikere for i denne bog ud fra et inkluderende specialpædagogisk perspektiv.

Bogen indeholder eksempler og giver bud på, hvad skrivelyst er, og hvordan man kan stimulere og fastholde skrivelysten for elever i skriftsproglige vanskeligheder. Det er en pædagogisk opgave, der stiller nye krav til læreren og til et inkluderende perspektiv på skriveundervisningen. Bogen anlægger et kommunikativt deltagelsesperspektiv på skrivning. Et perspektiv, der lytter til eleven, søger kreative tilgange, anerkender elevernes mangfoldige behov og skrivningens mangfoldige genrer – og giver lyst
og energi til at lære at skrive, og til at skrive i utallige kontekster.

Målgruppen er lærerstuderende, specialundervisningslærere, dansklærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med børn og skrivning/læsning professionelt.
OriginalsprogDansk
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Antal sider230
ISBN (Trykt)978-87-7706-717-4
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • læsning
  • skrivefærdighed
  • skrivelyst
  • skrivepædagogik
  • skriveundervisning
  • skrivevanskeligheder
  • skrivning
  • specialpædagogik
  • inkluderende pædagogik
  • motivation for læring
  • specialundervisning

Citationsformater