Skrivelyst i fagene

Kirsten Friis (Redaktør), Sigrid Madsbjerg (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerAntologiFormidling

Abstract

Skrivelyst ikke er forbeholdt danskfaget, men ses som en ressource og kompetence til læring i og om alle fag og fagfelter. Denne bog præciserer pædagogiske principper til udvikling af skriftsproglige kompetencer på tværs af fagene, for hvordan tilrettelægges en skriveundervisning, så skribenten både støttes i sin lærings- og skriveproces og samtidig bevarer ejerskabet til sin tekst og interagerer i en faglig og social kontekst.

Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.

Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud.

Skrivelyst i fagene kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012).
OriginalsprogDansk
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Antal sider288
ISBN (Trykt)978-87-7706-821-8
StatusUdgivet - 2013
NavnSkrivelyst

Emneord

  • aktionslæring
  • SFL
  • dansk
  • forskningsanbefalinger
  • fremmedsprog
  • historie
  • læsning
  • matematik
  • samfudsfag
  • skrivelystværktøjskasse
  • skrivning
  • sprog
  • storyline

Citationsformater