Abstract
Et læremiddel med fokus på skrivning målrettet folkeskolens 4. og 5.klassetrin.
Når eleverne skal udvikle sig som skrivere, kan det være motiverende for dem, at de kan få øje på tekstens anvendelse i virkeligheden. Materialets ambition er også, at eleverne får øje på de mange forskellige situationer, hvor skrivning bruges og finder sted. I alle jobs og i mange hverdagssituationer gør vi brug af skrivning, så formålet om at gøre eleverne til kompetente skrivere tjener et større perspektiv, nemlig at sørge for at alle elever på lige fod kan deltage som demokratiske borgere i et samfund med en stærk skriftkultur. I læremidlet arbejdes der med tydelige skriveformål, skriveordre, skriverammer og skrivemakker (elevfeedback).
Læremidlet rummer to projektinspirerede skriveforløb.
• tilbyder et overkommeligt skrivekatalog med opgaver, der
tager afsæt i skrivesituationer, som er genkendelige fra
elevernes hverdagsliv.
• giver eleverne mulighed for at få øje på tekstens anvendelse
i virkeligheden.
• lægger op til en skriveundervisning, hvor eleverne bruger
skrivning til at kommunikere til udvalgte modtagere i en
bestemt situation.
• stilladserer elevernes skriveproces med skriveformål, skrive-
ordrer, skriverammer og refleksionsspørgsmål.
• styrker elevernes skrivelyst og udvikler dem som skrivere og
responsgivere, når de skriver fx stikord, lister, ideer, slogans,
skilte, efterlysning, digte, postkort, bagsidetekst mv.
LÆNGERE SKRIVEFORLØB
Materialets skriveforløb er bygget op omkring to steder, hvor tekster findes, og hvor de fleste børn i 4.-5. klasse færdes, nemlig hos bageren og på biblioteket.
Skrivearbejdet falder her i 4 faser:
Fase 1: Opdag et problem eller en udfordring
Fase 2: Undersøg, hvordan der skrives på stedet
Fase 3: Få ideer, skriv og giv respons
Fase 4: Færdiggør og del jeres tekster
Når eleverne skal udvikle sig som skrivere, kan det være motiverende for dem, at de kan få øje på tekstens anvendelse i virkeligheden. Materialets ambition er også, at eleverne får øje på de mange forskellige situationer, hvor skrivning bruges og finder sted. I alle jobs og i mange hverdagssituationer gør vi brug af skrivning, så formålet om at gøre eleverne til kompetente skrivere tjener et større perspektiv, nemlig at sørge for at alle elever på lige fod kan deltage som demokratiske borgere i et samfund med en stærk skriftkultur. I læremidlet arbejdes der med tydelige skriveformål, skriveordre, skriverammer og skrivemakker (elevfeedback).
Læremidlet rummer to projektinspirerede skriveforløb.
• tilbyder et overkommeligt skrivekatalog med opgaver, der
tager afsæt i skrivesituationer, som er genkendelige fra
elevernes hverdagsliv.
• giver eleverne mulighed for at få øje på tekstens anvendelse
i virkeligheden.
• lægger op til en skriveundervisning, hvor eleverne bruger
skrivning til at kommunikere til udvalgte modtagere i en
bestemt situation.
• stilladserer elevernes skriveproces med skriveformål, skrive-
ordrer, skriverammer og refleksionsspørgsmål.
• styrker elevernes skrivelyst og udvikler dem som skrivere og
responsgivere, når de skriver fx stikord, lister, ideer, slogans,
skilte, efterlysning, digte, postkort, bagsidetekst mv.
LÆNGERE SKRIVEFORLØB
Materialets skriveforløb er bygget op omkring to steder, hvor tekster findes, og hvor de fleste børn i 4.-5. klasse færdes, nemlig hos bageren og på biblioteket.
Skrivearbejdet falder her i 4 faser:
Fase 1: Opdag et problem eller en udfordring
Fase 2: Undersøg, hvordan der skrives på stedet
Fase 3: Få ideer, skriv og giv respons
Fase 4: Færdiggør og del jeres tekster
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | Gyldendal |
Antal sider | 56 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-27448-6 |
Status | Udgivet - 30 apr. 2019 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- dansk
- situationsorienteret didaktik
- skrivedidaktik
- skrivning