Skrivning og sprogarbejde i skolens fag - forskning og didaktik

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Abstract

Oplægget vil dels præsentere eksempler fra forskning på, hvad vi ved om effektiv skriveundervisning og dels vise eksempler på, hvordan lærere omsætter denne viden til undervisningsaktiviteter. Eksemplerne kommer primært fra danskfaget, men perspektiver til skrivning og sprogarbejde i andre fag inddrages også.
Grammatik er en del af skriveundervisningen, og i oplægget vil der blive trukket tråde til Gramma3-projektet, som har fokus på at få indblik i måder at undervise i grammatik på - hvad sker der konkret, når der er sat grammatik på skemaet i grundskolen?
Praksiseksempler og -erfaringer i oplægget stammer fra et igangværende aktionslæringsprojekt ”Alle i uddannelse”, der har til formål at udvikle sprogbaseret undervisning for elever i udskolingen.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato31 okt. 2019
StatusUdgivet - 31 okt. 2019
BegivenhedLæsevejlederkonferencen 2019 - Professionshøjskolen Absalon, Roskilde, Danmark
Varighed: 31 okt. 201931 okt. 2019

Konference

KonferenceLæsevejlederkonferencen 2019
LokationProfessionshøjskolen Absalon
Land/OmrådeDanmark
ByRoskilde
Periode31/10/1931/10/19

Citationsformater