Abstract
For sygeplejestuderende kan der være utryghed knyttet til forestillingen om konfliktfyldte situationer i praksis med risiko for fysisk eller psykisk vold. I kapitlet udfolder vi vores design og faciliteringen af et undervisningsforløb på to lektioner, som vi har udviklet til og afprøvet på sygeplejestuderende på 4. semester. Vi redegør for, hvordan vi indkredser omdrejningspunktet for den simulationsbaserede undervisningsmetode til at være rettet mod at ”sætte sig i den andens sted”. Med hjælp fra scenekunstens teknikker udfolder vi, hvordan de studerende frem for at bruge disse teknikker til at indgå aktivt i rollespil i stedet bliver introduceret til at være skygger og vidner til de små autentiske situationer, som fremføres af skuespillere. Kapitlet præsenterer flere scener fra undervisningen for derigennem at eksemplificere elementer af læreprocessen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Simulationsbaserede undervisningsmetoder : fra teori til praksis |
Redaktører | Jette Henriksen, Johanne Grøndahl Glavind, Vibeke Røn Noer |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Gad |
Publikationsdato | 2022 |
Sider | 123-141 |
ISBN (Trykt) | 9788712065517 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- sygeplejerskeuddannelsen
- simulation
- skygger
- teater
- konflikthåndtering