Abstract
Socialarbejderes brug af artefakter—altså objekter såsom papir, computer og plastikmodeller—i klientrelationer bliver sjældent undersøgt. Som oftest fokuserer forskningen på interpersonelle relationer, målgrupper, professionelle kompetencer og indsatstyper samt metoder i socialt arbejde. I en undersøgelse af beslutningsinstrumenter og disses påvirkning af sagsbehandleres skøn blev der fundet eksempler på sagsbehandlere, der benyttede sig af artefakter i deres kontakt med klienter. Denne artikel præsenterer disse fund og diskuterer, hvilke årsager der kan ligge bag sagsbehandlernes brug af artefakter. Det empiriske materiale består af 30 kvalitative interview med sagsbehandlere foretaget i forbindelse med en undersøgelse af beslutningsinstrumenter, der bruges i ældresektoren, jobcentre og i udredningen af udsatte børn og unge i danske kommuner. Analyserne viser, at sagsbehandlerne er optaget af, hvordan de kan retfærdiggøre deres vurderinger og de spørgsmål, de stiller klienterne. Jobrådgivere bruger artefakter til at begrunde følsomme spørgsmål, fx spørgsmål angående misbrug. Familierådgivere bruger artefakter som bevis på, at de følger en model frem for selv at opfinde spørgsmålene. Visitatorerne i ældresektoren bruger artefakter, når de skal give afslag på en ansøgning.
Bidragets oversatte titel | Socialt arbejde og artefakter:: socialarbejderes brug af objekter i klientrelationer |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | European Journal of Social Work |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 703-717 |
ISSN | 1369-1457 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2015 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold