Sociale kompetencer som effekt af manualbaseret pædagogik

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

    Abstract

    Systematiske indsatser rettet mod at udvikle sociale kompetencer vinder frem i en række af samfundets institutioner som fængsler, politi, daginstitutioner. Med afsæt i feltarbejde i daginstitutioner, som arbejder med den evidensbaserede metode 'De Utrolige År', sætter bidraget fokus på, hvordan en evidensbaseret indsats rettet mod at udvikle børn 'sociale og emotionelle kompetencer' tager form som en småbørnspædagogik med tilpasning som hovedanliggende. Endvidere diskuteres hvorledes evidens kan anskues som en black box, der lover en kausal effekt, men leder opmærksomheden uden om forskningsmetodik og -design og etik.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato9 dec. 2016
    StatusUdgivet - 9 dec. 2016
    BegivenhedBørn, Unge og Institution, Pædagogisk Antropologi, DPU - Danmarks pædagogiske Universitet, Emdrup, Danmark
    Varighed: 9 dec. 20169 dec. 2016

    Seminar

    SeminarBørn, Unge og Institution, Pædagogisk Antropologi, DPU
    LokationDanmarks pædagogiske Universitet
    Land/OmrådeDanmark
    ByEmdrup
    Periode09/12/1609/12/16

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • daginstitutionspædagogik
    • evidens
    • sociale kompetencer
    • Undersøgelsesdesign, teori og metode
    • evidens
    • Skoler, fag og institutioner
    • daginstitutioner

    Citationsformater