Sociale medier i klinisk praksis: nye læringslandskaber og muligheder

Susanne Dau, Thomas Ryberg

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I dette kapitel fokuserer vi på de muligheder nye teknologier og sociale medier kan bibringe læring i professionsbacheloruddannelsernes kliniske praksis i såvel formelle som uformelle rammer. Selvom teknologier og medier spiller en væsentlig rolle er det primære fokus på læring, og de nye organiseringer og muligheder som teknologien kan give. Vi beskriver de seneste læringsteknologiske udviklinger, som meget kort vil blive indplaceret i en historisk og læringsmæssig kontekst, hvorefter vi udfolder begreberne web 2.0 og netværkslæring. Begrebet netværkslæring introducerer vi som en forståelse af læring, der i særlig grad kan understøtte en kvalitativt anderledes pædagogik og læringsforståelse i relation til brug af nye medier og teknologier. Dernæst fokuserer vi nærmere på bogens konkrete kontekst, nemlig professionsbacheloruddannelsernes kliniske perioder, hvor vi diskuterer og eksemplificerer, hvorledes nye teknologier og medier kan bringes i spil i de kliniske dele af uddannelserne. Her vil der særligt være fokus på forståelsen af studerende, kliniske vejledere, undervisere og andre aktører som netværkslærende og netværksfacilitatorer, samt de udfordringer som denne forståelse og praksis kan medføre
OriginalsprogDansk
TitelLæring i og af klinisk praksis
RedaktørerStinne Glasdam, Steen Hundborg
Antal sider21
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagNyt Nordisk Forlag Arnold Busck
Publikationsdato6 dec. 2013
Sider195-216
ISBN (Trykt)978-87-17-04242-1
StatusUdgivet - 6 dec. 2013

Emneord

  • professionsdidaktik
  • web 2.0 læring
  • professionsuddannelser

Citationsformater