Sociale netværkssider i kritisk perspektiv: Anslag til en kritisk didaktik

Raffaele Brahe-Orlandi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

I kapitlets første del argumenteres der for, at vi skal være kritisk opmærksomme over for de tekst- og kommunikationsformer, de sociale netværkssider består af. Med inddragelse af fortrinsvist sociologisk teori vises tendenser i vores samfund, der peger på en fatisk kultur, hvor selve det "at være forbundet" udgør indholdet i kommunikationen. Her spiller de sociale netværkssider en særlig rolle, ikke mindst i kraft af de særlige sproghandlinger, som softwaren bag - eksempelvis Facebook - understøtter.

Anden del giver et bud på et tekstanalyseapparat, der med fordel kan anvendes i forhold til teksterne på sociale netværkssider. Med udgangspunkt i Michel Foucaults diskursteori og Norman Faircloughs Kritisk Diskursanalyse gives et bud på et analyseapparat centreret omkring begreberne diskurs, genre og stil.

Sidste del i kapitlet består af et anslag til en kritisk didaktik på læreruddannelsen, især i faget dansk, men også i et fagovergribende perspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelSociale netværkssider : Som tekst og kontekst
RedaktørerHenny Dalsgaard Stouby
Antal sider20
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA Systime
Publikationsdato2012
Sider115-135
ISBN (Trykt)978-87-90833-80-0
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • sociale medier
  • sociale netværkssider
  • danskundervisning
  • kommunikation

Citationsformater