Abstract
I kapitlets første del argumenteres der for, at vi skal være kritisk opmærksomme over for de tekst- og kommunikationsformer, de sociale netværkssider består af. Med inddragelse af fortrinsvist sociologisk teori vises tendenser i vores samfund, der peger på en fatisk kultur, hvor selve det "at være forbundet" udgør indholdet i kommunikationen. Her spiller de sociale netværkssider en særlig rolle, ikke mindst i kraft af de særlige sproghandlinger, som softwaren bag - eksempelvis Facebook - understøtter.
Anden del giver et bud på et tekstanalyseapparat, der med fordel kan anvendes i forhold til teksterne på sociale netværkssider. Med udgangspunkt i Michel Foucaults diskursteori og Norman Faircloughs Kritisk Diskursanalyse gives et bud på et analyseapparat centreret omkring begreberne diskurs, genre og stil.
Sidste del i kapitlet består af et anslag til en kritisk didaktik på læreruddannelsen, især i faget dansk, men også i et fagovergribende perspektiv.
Anden del giver et bud på et tekstanalyseapparat, der med fordel kan anvendes i forhold til teksterne på sociale netværkssider. Med udgangspunkt i Michel Foucaults diskursteori og Norman Faircloughs Kritisk Diskursanalyse gives et bud på et analyseapparat centreret omkring begreberne diskurs, genre og stil.
Sidste del i kapitlet består af et anslag til en kritisk didaktik på læreruddannelsen, især i faget dansk, men også i et fagovergribende perspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sociale netværkssider : Som tekst og kontekst |
Redaktører | Henny Dalsgaard Stouby |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 115-135 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90833-80-0 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- sociale medier
- sociale netværkssider
- danskundervisning
- kommunikation