Socialfaglig analyse: processer, viden & perspektiver i myndighedsarbejde på børn- og ungeområdet : en forskningsoversigt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Social analyse anses for en kernekompetence i myndighedsarbejdet på børne- og ungeområdet. I en forskningsoversigt er det undersøgt, hvordan socialarbejdere med myndighedsopgaver på børn- og ungeområdet udfolder social analyse i praksis og er nået frem til tre pointer, som sætter spørgsmålstegn ved det eksisterende professionsideal om social analyse. Pointerne handler om idealet om, at socialarbejderen kan arbejde med en klar opdeling i beskrivelse, analyse og vurdering, at fælles metoder og redskaber kan være et vigtigt supplement til socialfaglige skøn i arbejdet med systematik, og endelig at vidensgrundlaget for sagsarbejdet i stigende grad lader til at være kollektivt organiseret og sanktioneret fremfor at være individuelt
OriginalsprogDansk
TidsskriftArbejdspapirer, Professionshøjskolen København
Udgave nummer7
Sider (fra-til)1-33
Antal sider33
ISSN2597-095X
DOI
StatusUdgivet - 1 jan. 2022

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Social analyse
  • Børn og unge

Citationsformater