TY - JOUR
T1 - Socialfaglig analyse
T2 - processer, viden & perspektiver i myndighedsarbejde på børn- og ungeområdet : en forskningsoversigt
AU - Matthiessen, Annemette
AU - Andersen, Lotte
AU - Schnohr, Katrin Leicht
PY - 2022/1/1
Y1 - 2022/1/1
N2 - Social analyse anses for en kernekompetence i myndighedsarbejdet på børne- og ungeområdet. I en forskningsoversigt er det undersøgt, hvordan socialarbejdere med myndighedsopgaver på børn- og ungeområdet udfolder social analyse i praksis og er nået frem til tre pointer, som sætter spørgsmålstegn ved det eksisterende professionsideal om social analyse. Pointerne handler om idealet om, at socialarbejderen kan arbejde med en klar opdeling i beskrivelse, analyse og vurdering, at fælles metoder og redskaber kan være et vigtigt supplement til socialfaglige skøn i arbejdet med systematik, og endelig at vidensgrundlaget for sagsarbejdet i stigende grad lader til at være kollektivt organiseret og sanktioneret fremfor at være individuelt
AB - Social analyse anses for en kernekompetence i myndighedsarbejdet på børne- og ungeområdet. I en forskningsoversigt er det undersøgt, hvordan socialarbejdere med myndighedsopgaver på børn- og ungeområdet udfolder social analyse i praksis og er nået frem til tre pointer, som sætter spørgsmålstegn ved det eksisterende professionsideal om social analyse. Pointerne handler om idealet om, at socialarbejderen kan arbejde med en klar opdeling i beskrivelse, analyse og vurdering, at fælles metoder og redskaber kan være et vigtigt supplement til socialfaglige skøn i arbejdet med systematik, og endelig at vidensgrundlaget for sagsarbejdet i stigende grad lader til at være kollektivt organiseret og sanktioneret fremfor at være individuelt
KW - Socialt arbejde og sociale forhold
KW - Social analyse
KW - Børn og unge
U2 - 10.7146/arbejdspapirerkp.vi7.130546
DO - 10.7146/arbejdspapirerkp.vi7.130546
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2597-095X
SP - 1
EP - 33
JO - Arbejdspapirer, Professionshøjskolen København
JF - Arbejdspapirer, Professionshøjskolen København
IS - 7
ER -