Abstract
Med institutionaliseringen af barndommen har pædagogiske institutioner fået en betydningsfuld rolle i børns socialisering. Bidraget går i dybden med forståelsen af socialiseringsbegrebet og dets teorihistoriske udvikling. Den historiske redegørelse fører frem til den moderne socialiseringsforståelse, hvori der fokuseres på betydningen af forskellige sociale arenaer og af barnets familie- og hjemmemiljø for dets trivsel i daginstitutionen og dets udvikling af kompetencer generelt. Grundlæggende betragtes socialisering ud fra en konfliktteoretisk forståelse, og bidraget peger på nødvendigheden af en refleksion over pædagogiske institutioners rolle i produktion og reproduktion af social ulighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogiske miljøer og aktiviteter : grundfaglighed på pædagoguddannelsen |
Redaktører | Flemming B. Olsen |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund |
Publikationsdato | 2016 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7118-484-6 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- pædagogisk praksis
- socialisering