Abstract

Artiklen tager afsæt i en kritisk læsning af artikler publiceret i nærværende tidsskrift med henblik på en undersøgelse af kendetegn ved socialpædagogik. Analysen gennemføres med afsæt i artikler som behandler møder mellem socialpædagogik og så forsøg på at gøre socialpædagogik til noget andet end socialpædagogik ser sig som. Disse forsøg eller udfordringer for socialpædagogik giver vi et signalement af som en form for ’yderside’ for socialpædagogik. ’Ydersiden’ må have en ’inderside’, som der derfor vi efterfølgende giver et signalement af. Dernæst stilles spørgsmålet, hvordan yderside og inderside forholder sig til hinanden, når vi stiller dem op som vi gør. Forfatterne besvarer det spørgsmål ved først at pege på, at det ville være forkert enten at pege på indersiden eller på ydersiden som ”socialpædagogik”. Tilsvarende gælder at det socialpædagogiske arbejde på en gang må formidle ydre krav og forventninger og frisætte borgerens selvbestemmelse. Socialpædagogik lykkes når mødet mellem ydre krav og selvbestemmelse bliver til en dannelsesproces. Samtidigt er det et vilkår for socialpædagogik at den på paradoksal vis også selv er spændt ud mellem en yder- og en inderside, og derfor ufærdigt danner sig i den spænding.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind23
Udgave nummer1
Sider (fra-til)19 - 30
Antal sider11
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - jun. 2020

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold

Citationsformater