Socio-teknologisk fantasi og formåen: Et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse i læreruddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med denne artikel præsenterer vi baggrund, rammesætning, teoriudvikling og resultater i forbindelse med et større, tværfagligt refleksionsforløb om teknologiforståelse i de to læreruddannelser i henholdsvis Odense og Jelling. I forbindelse med rammesætningen beskriver vi organiseringen af didaktiske refleksionsrum og undersøgelsesfællesskaber. Udgangspunktet er et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse som fænomen og som gryende faglighed, der udfordrer de eksisterende fagligheder i både folkeskolen og læreruddannelsen. Resultatet er et bud på, hvordan udvikling og forskning i relation til læreruddannelsen kan bidrage til at etablere et bredere og mere helhedsorienteret perspektiv på teknologiforståelse end det, der udvikles i og som videnskabsfag og skolefag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)5-27
Antal sider23
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - dec. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Æstetik, design og medier
  • Teknik, ingeniørvidenskab og IT

Citationsformater