Abstract
Med denne artikel præsenterer vi baggrund, rammesætning, teoriudvikling og resultater i forbindelse med et større, tværfagligt refleksionsforløb om teknologiforståelse i de to læreruddannelser i henholdsvis Odense og Jelling. I forbindelse med rammesætningen beskriver vi organiseringen af didaktiske refleksionsrum og undersøgelsesfællesskaber. Udgangspunktet er et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse som fænomen og som gryende faglighed, der udfordrer de eksisterende fagligheder i både folkeskolen og læreruddannelsen. Resultatet er et bud på, hvordan udvikling og forskning i relation til læreruddannelsen kan bidrage til at etablere et bredere og mere helhedsorienteret perspektiv på teknologiforståelse end det, der udvikles i og som videnskabsfag og skolefag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og profession |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 5-27 |
Antal sider | 23 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - dec. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Æstetik, design og medier
- Teknik, ingeniørvidenskab og IT