Sociofaglig inklusion og elevfællesskaber. Til didaktiseringen af kammerathjælp i matematikundervisning på folkeskolens begyndertrin

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen tager udgangspunkt i et casestudie, der undersøger matematikundervisningen i fire indskolingsklasser (1.–3. klasse). Gennem historier, baseret på elevinterviews og observationer, giver artiklen eksempler på, hvordan elever i matematikvanskeligheder iværksætter strategier med henblik på at blive legitime deltagere i elevfællesskabet. Når eleverne samarbejder om matematik, anvender de deres sociale kapital i form af, at de byder sig til som ven eller dominerende partner. Det synliggøres i artiklen, at det ikke er nok, at matematiklæreren har blik for at organisere samarbejdsstrukturen – der skal også støttes matematikfagligt. Analyserne illustrerer behovet for et nyt inklusionsbegreb: ”sociofaglig inklusion”. Artiklen afsluttes med konkrete fagdidaktiske opmærksomhedspunkter som anledning til at udnytte læringspotentialet i kammerathjælp.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNordisk matematikkdidaktikk
    Vol/bind20
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)27-52
    ISSN1104-2176
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • social inklusion
    • praksisfællesskab
    • børn
    • pædagogisk arbejde
    • specialpædagogik
    • matematik
    • interviewundersøgelser
    • didaktik

    Citationsformater