Abstract
Denne artikel undersøger spændinger i forholdet mellem læsevejledning og undervisning belyst i forholdet mellem testdata og læremidler. Artiklen er er en del af et igangværende ph.d.-projekt[1], hvor jeg har skygget fire læsevejledere på tre forskellige skoler i to forskellige kommuner samt gennemført interviews af læsevejlederne og deres skoleledere. Data analyseres med udgangspunkt i den kulturhistoriske virksomhedsteori med særligt fokus på at belyse de spændinger, som er i virksomhedssystemet. På baggrund af analysen kan jeg konkludere, at læremidler foreslås, når testdata skal bruges i undervisningssituationer. Analysen viser, at læsevejlederens fagdidaktiske viden om både læseudvikling og staveudvikling er vigtig, når det handler om at understøtte lærerens hensigtsmæssige brug af læremidler i forhold til testdata. I artiklen viser sig en tydelig spænding omkring forholdet mellem regler, arbejdsdeling og tid, fordi det har en betydning for fællesskaber (vejledning) på skolerne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Udgave nummer | 8 |
Sider (fra-til) | 94-121 |
Antal sider | 28 |
ISSN | 2445-6810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- læremidler
- læsevejledning
- test
- organisationsteori