Spørg dig frem til en bedre tekstforståelse! Anvendelse af elevgenererede spørgsmål som forståelsesstrategi i forbindelse med faglig læsning på mellemtrinnet

Anne-Mette Bladt Jørgensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel fokuserer på elevers brug af spørgsmål som læseforståelsesstrategi i forbindelse med faglig læsning på mellemtrinnet. Mens der blandt læseforskere hersker stor enighed om, at elevers selvformulerede spørgsmål til fagteksten og efterfølgende besvarelse af disse er en effektiv læseforståelsesstrategi, er der varierende forslag til en konkret undervisningspraksis. Med udgangspunkt i forskellige forskningsbaserede anbefalinger vil denne artikel give et bud på, hvordan lærerteamet på mellemtrinnet kan styrke elevernes læseforståelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Vol/bind4
Udgave nummer2011-4
Sider (fra-til)7-18
Antal sider12
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 20 dec. 2011

Emneord

  • kompetenceudvikling

Citationsformater