Spørgeskemaundersøgelser i landsdækkende danske medier

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

170 Downloads (Pure)

Abstract

Spørgeskemaundersøgelser optræder hyppigt som belæg i medierne. Dels i form af politiske meningsmålinger men også som datagrundlag i et bredt spektrum af undersøgelser og rapporter. Vi mangler systematisk viden om disse undersøgelser og mediernes formidling af dem. Hvor hyppigt anvendes spørgeskemaundersøgelsen som metode i rapporter og undersøgelser? Hvem er afsenderne? Er der transparens i formidlingen, når spørgeskemaundersøgelser bruges som belæg? Generaliserer journalisterne, uden at der er dækning for det? Det vil denne artikel forsøge at svare på gennem en indholdsanalyse af landsdækkende danske dagblades dækning i 2018 og 2019.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato10 feb. 2020
Antal sider18
StatusIkke-udgivet - 10 feb. 2020

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog
  • generalisering
  • meningsmålinger
  • spørgeskemaundersøgelser

Citationsformater