Abstract
Spørgeskemaundersøgelser optræder hyppigt som belæg i medierne. Dels i form af politiske meningsmålinger men også som datagrundlag i et bredt spektrum af undersøgelser og rapporter. Vi mangler systematisk viden om disse undersøgelser og mediernes formidling af dem. Hvor hyppigt anvendes spørgeskemaundersøgelsen som metode i rapporter og undersøgelser? Hvem er afsenderne? Er der transparens i formidlingen, når spørgeskemaundersøgelser bruges som belæg? Generaliserer journalisterne, uden at der er dækning for det? Det vil denne artikel forsøge at svare på gennem en indholdsanalyse af landsdækkende danske dagblades dækning i 2018 og 2019.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 10 feb. 2020 |
Antal sider | 18 |
Status | Ikke-udgivet - 10 feb. 2020 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- generalisering
- meningsmålinger
- spørgeskemaundersøgelser