Abstract
Opretholdelse og udviklingen af vanskelige relationer i specialpædagogik kræver, at læreren har kendskab til og viden om en mangfoldighed af forebyggende og foregribende kommunikative koncepter for relationsdannelse. At vælge specialpædagogiske indsatser betyder, at læreren er i stand til at se, dels hvordan kommunikationen aktuelt udvikler sig set i forhold til den intention, der var, dels hvordan valgene i kommunikationen virker tilbage på relations-dannelsens udvikling. Ethvert valg i kommunikation har således altid flere potentielle udfalds-rum for relationsdannelse, og læreren må have færdigheder i at kunne se konsekvenserne af valgene i kommunikationen og kunne agere derudfra, således at bæredygtige tillidsfulde relationer udvikles.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Specialpædagogik : en introduktion |
Redaktører | Christian Quvang |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 15 mar. 2016 |
Sider | 97-115 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6329-8 |
Status | Udgivet - 15 mar. 2016 |
Emneord
- specialpædagogik