Specialpædagogiske perspektiver

Preben Olund Kirkegaard (Redaktør), Micki Sonne Kaa Sunesen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingAntologiForskningpeer review

Abstract

Denne bog om specialpædagogik indskriver sig i et grundlæggende spændingsforhold mellem forskning og praksis. Vi bygger på den præmis, at en del af vidensgrundlaget for den professionelle praksis i skolen er af teoretisk eller videnskabelig karakter og er noget, de har tilegnet sig gennem grund- og efter-/videreuddannelse. Dermed kan vi sige, at der er en naturlig sammenhæng mellem forskning og professionsudøvelse. Det er lidt mere vanskeligt at præcisere, hvori sammenhængen består. Hvilken rolle spiller forskningen i det daglige arbejde i skolen Og hvilken betydning kan denne bog dermed have for de professionelles udvikling af praksis og forståelse af specialpædagogik Hvilken type forskning skal de professionelle støtte sig til, og hvilken rolle spiller den forskning, der præsenteres i denne bog sammenlignet med andre vidensressourcer?
Her i bogen fremlægges forskellige typer af forskning og praksistiltag relateret til professionel specialpædagogik.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Antal sider248
ISBN (Trykt)9788772343228
StatusUdgivet - 13 nov. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Specialpædagogik

Citationsformater