Abstract
Et casestudie har fulgt drengen Anton, som er et barn med særlige undervisningsmæssige behov, på hans vej ind i almenskolen. Studiet viser, hvordan inddragelse af specialviden kan få helt konkret betydning for et barns læring og trivsel. Men også hvordan forældrenes viden er vigtig at inddrage – og hvordan et nyt syn på for eksempel skolens læringsrum, kan lette adgangen for et barn som Anton.
Resultaterne af studiet kan ses i en artikel, som peger på konkrete områder, hvor det kan give god mening at inddrage specialviden i almenskolen for at øge inklusionen af børn med særlige undervisningsmæssige behov. Casestudiet indgår i et forsknings- og udviklingsprojekt, som forskerne Ida Skytte Jakobsen og Ulla Viskum har gennemført i samarbejde med Kalundborg Kommune for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Projektet bygger på Manchestermodellens forståelse af inklusion, og artiklen giver indblik i nogle af de observationer, som casestudiet har gjort, når det gælder henholdsvis tilstedeværelse, accept, deltagelse og læring.
Resultaterne af studiet kan ses i en artikel, som peger på konkrete områder, hvor det kan give god mening at inddrage specialviden i almenskolen for at øge inklusionen af børn med særlige undervisningsmæssige behov. Casestudiet indgår i et forsknings- og udviklingsprojekt, som forskerne Ida Skytte Jakobsen og Ulla Viskum har gennemført i samarbejde med Kalundborg Kommune for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Projektet bygger på Manchestermodellens forståelse af inklusion, og artiklen giver indblik i nogle af de observationer, som casestudiet har gjort, når det gælder henholdsvis tilstedeværelse, accept, deltagelse og læring.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 3 nov. 2015 |
Status | Udgivet - 3 nov. 2015 |
Emneord
- inklusion
- casestudie
- læring