Specialviden i praksisarbejdet med inklusion: Et projekt, som har fulgt en dreng med særlige undervisningsmæssige behov, viser hvor vigtigt det er at inddrage både specialviden og forældrenes viden i almenskolen.

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Et casestudie har fulgt drengen Anton, som er et barn med særlige undervisningsmæssige behov, på hans vej ind i almenskolen. Studiet viser, hvordan inddragelse af specialviden kan få helt konkret betydning for et barns læring og trivsel. Men også hvordan forældrenes viden er vigtig at inddrage – og hvordan et nyt syn på for eksempel skolens læringsrum, kan lette adgangen for et barn som Anton.

Resultaterne af studiet kan ses i en artikel, som peger på konkrete områder, hvor det kan give god mening at inddrage specialviden i almenskolen for at øge inklusionen af børn med særlige undervisningsmæssige behov. Casestudiet indgår i et forsknings- og udviklingsprojekt, som forskerne Ida Skytte Jakobsen og Ulla Viskum har gennemført i samarbejde med Kalundborg Kommune for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Projektet bygger på Manchestermodellens forståelse af inklusion, og artiklen giver indblik i nogle af de observationer, som casestudiet har gjort, når det gælder henholdsvis tilstedeværelse, accept, deltagelse og læring.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato3 nov. 2015
StatusUdgivet - 3 nov. 2015

Emneord

  • casestudie
  • læring
  • inklusion

Citationsformater