Spildesign i Serious Games: en didaktisk udfordring?

Niels Henrik Helms, Jess Uhre Rahbek

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    I dette bidrag diskuteres problemfeltet ”didaktisk spildesign” i forhold til principper for godt spildesign og didaktisk design. På baggrund af forskellige forskningsbidrag og udviklingen af et spilelement til støtte for behandlingen af veteraner med PTSD undersøges forholdet mellem spil og læring. Artiklen fremhæver udfordringerne ved at skabe koblinger mellem spillets rationalitet og logik i forhold til sammenhænge, hvor det ønskede resultat er læring. De forskellige rationaliteter skaber behovet for en flerfaglig udviklingsproces, men samtidig understreges det, at en sådan proces skaber behov for et struktureret metadesign, hvor forståelse af strukturer og processer i flerfaglige samarbejder gøres eksplicitte, og øger sandsynligheden for, at forskellighederne bliver ressourcer og ikke genererer atomiserede udviklingsforløb. Afslutningsvis diskuteres spillet som et særligt læringsrum, og hvorfor og hvordan det kan tænkes i forhold til andre læringsrum
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier
    Vol/bind5
    Udgave nummer9
    Sider (fra-til)1-18
    Antal sider18
    ISSN1903-248X
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • it

    Citationsformater