Spontane aktiviteter som pædagogisk læringsmiljø: Fra policy-begreb til pædagogisk faglighed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med den reviderede dagtilbudslov og ”bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer” står de danske daginstitutionspædagogerne midt i en forandringsproces, hvor gamle læreplanspraksisser må vige for nye. Til at understøtte forandringen har Børne- og Socialministeriet (nu Børne- og Undervisningsministeriet) i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut udviklet en række styringsteknologier i form af ministerielle publikationer, som skal støtte pædagogers oversættelse af lovens intentioner og centrale begreber. I denne artikel vil vi undersøge, hvordan et policy-begreb som ’spontane aktiviteter’, kan understøtte forandringsprocessen, og hvordan begrebet kan styre pædagogers blikke for og arbejde med børns legekultur og kulturelle udtryksformer. Formålet med artiklen er gennem policy-analyse, forskningsreview og videoobservationer fra tre daginstitutioner at beskrive og forstå, hvad spontane aktiviteter dækker over som politisk og som pædagogisk fænomen. Analyserne viser, at spontane aktiviteter i policy-dokumenterne optræder som modvægt til de voksenstyrede læringsaktiviteter, som har domineret hverdagsstrukturen i daginstitutionerne i Danmark med stigende intensitet siden indførelsen af de første læreplaner i 2004. Litteratur-reviewet demonstrerer, at spontane aktiviteter som et sammensat fænomen er relativt ubeskrevet i relation til daginstitutionsfeltet, hvorfor der er behov for en empirisk og kontekstsensitiv indholdsbestemmelse. På baggrund af litteratur-reviewet og de empiriske analyser har vi identificeret 5 indholdselementer, som ser ud til at karakterisere spontane aktiviteter. Disse elementer perspektiverer vi til improvisationsteorien med henblik på at kunne diskutere, hvordan spontane aktiviteter kan producere (nye) fagligheder for pædagogerne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
ISSN0907-6581
StatusUdgivet - 20 apr. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater