Sporets didaktik: Kristendom som historie og kulturarv i religionsundervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Kristendommens status i grundskolens religionsundervisning er omstridt – både i Danmark og Norge – og denne artikel vil afdække, hvilken rolle kristendommen har spillet og spiller i faget Kristendomskundskab i folkeskolen i Danmark og give et bud på følgende spørgsmål: Hvilken status skal kristendommen have i skolens sekulære fag kristendomskundskab, hvilke virknings- og kulturhistoriske grunde kan der være til at prioritere kristendommen højt i undervisningen, og hvordan kan man som ikke-forkyndende religionslærer pleje refleksiv omgang med den normativitet, kristendommen indeholder. Med disse spørgsmål in mente bevæger artiklen sig ind på en værdipolitisk kampplads, der er knyttet til diskussionen om, hvor mono- eller multikulturel skolens religionsundervisningen bør være, og til hvilken normativitet, der skal være fremherskende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPrismet
Vol/bind71
Udgave nummer4
Sider (fra-til)405-418
Antal sider14
ISSN2535-311x
DOI
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater