Sprog, kommunikation og deltagelse i vuggestuen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

Oplægget er baseret på det netop afsluttede forsknings- og udviklingsprojekt Sproglig praksis og sprogligt læringsmiljø i vuggestuen. Projektet tager afsæt i en forståelse af sprog som social praksis og bygger på feltarbejde i tre midt- og østjyske vuggestuer. I oplægget belyser vi det kommunikative samspil mellem vuggestuebørn og det pædagogiske personale på tværs af hverdagens strukturerede aktiviteter, rutinesituationer, mellemrum og børnefællesskaber. Vi fokuserer på tre kontekster i vuggestuens hverdag: Sang og samling, samtalen rundt om bordet til eftermiddagsmad og samtalen mellem børn og pædagoger på gulvet. På denne baggrund peger vi på væsentlige opmærksomhedspunkter, når det gælder sprog, kommunikation og deltagelse i vuggestuen.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato15 jan. 2020
StatusUdgivet - 15 jan. 2020
BegivenhedSmåbørnskonferencen 2020: Sprog og deltagelse - Hotel Nyborg Strand, Nyborg, Danmark
Varighed: 15 jan. 202016 jan. 2020

Konference

KonferenceSmåbørnskonferencen 2020: Sprog og deltagelse
LokationHotel Nyborg Strand
Land/OmrådeDanmark
ByNyborg
Periode15/01/2016/01/20

Emneord

  • Børn og unge
  • sprogpædagogik
  • vuggestue

Citationsformater