Abstract
Engelsksprogets globale udbredelse giver anledning til at rejse to helt centrale spørgsmål i forhold til undervisningen i engelsk. Det første vedrører sprogvalgsproblematikken, som stadigvæk i høj grad er knyttet snævert til diskussionen om britisk eller amerikansk engelsk. Når engelsk er 'Englishes', og når det primært anvendes som lingua franca, hvilket engelsk skal vi da undervise eleverne i? Hvad er det 'rigtige' sprog i engelskundervisningen?
Det andet spørgsmål handler om kulturindholdet i engelskundervisningen, for når engelsk ikke længere kun er forankret i engelsktalende nationalkulturer som Storbritannien og USA og i lande, hvor engelsk er andetsprog, hvordan kan vi da forstå fagets kulturindhold?
Artiklen belyser ovenstående problemstillinger i lyset af formålet for engelsk i folkeskolen og giver et forsigtigt bud på implikationerne for engelskundervisningen.
Det andet spørgsmål handler om kulturindholdet i engelskundervisningen, for når engelsk ikke længere kun er forankret i engelsktalende nationalkulturer som Storbritannien og USA og i lande, hvor engelsk er andetsprog, hvordan kan vi da forstå fagets kulturindhold?
Artiklen belyser ovenstående problemstillinger i lyset af formålet for engelsk i folkeskolen og giver et forsigtigt bud på implikationerne for engelskundervisningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Liv I Skolen |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | pp. 6-11 |
ISSN | 1398-2613 |
Status | Udgivet - maj 2013 |
Emneord
- folkeskolen
- sprog