Sprogbaseret historieundervisning: en bro til faglige mål

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    I kapitlet Sprogbaseret historieundervisning - en bro til faglige mål stiller Katja Vilien og Helene Thise spørgsmålene: Hvad er literacyudvikling i historiefaget? Hvad er det, eleverne skal kunne sprogligt i netop dette fag= Og hvordan stilladserer vi elevernes faglige og sproglige udvikling bedst muligt? Med udgangspunkt i en undervisningssituation i 6. klasse, hvor der arbejdes med jernalderen, besvarer forfatterne disse spørgsmål. Fagets tekster er historiske fremstilllinger og fortællinger samt kildetekster, og det er tekster med vidt forskellige sproglige træk og hensigter. Fagteksternes ordforråd er stort og varieret og ligger langt fra elevernes hverdagssprog. Den faglige og sproglige udvikling sker i sammenhæng, og en sprogudviklende fagundervisning må tilrettelægges i faser, der bevæger sig fra forforståelser og hverdagssprog til fagsprog og ny faglig viden - og hvor eleverne positioneres som opdagere, udforskere og eksperter. Hver enkelt undervisningsaktivitet er også en sprogbrugssituation, det vil sige en situation, hvor eleverne bliver inviteret til at bruge sprog i arbejdet med stoffet på bestemte måder. Lærerens rolle er at være brobygger mellem faserne og støtte og udfordre elevernes progression fagligt og sprogligt gennem stilladsering og sprogudviklende aktiviteter.
    OriginalsprogDansk
    TitelLiteracydidaktik i fagene på mellemtrinnet
    RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergreen-Olsen
    Antal sider9
    ForlagDafolo
    Publikationsdato2018
    Sider147-155
    Kapitel10
    ISBN (Trykt)978-87-7160-590-7
    StatusUdgivet - 2018
    NavnLiteracy og læring i fokus

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater